Vil du spise mer plantebasert?

Enten du vil bli veganer over natten for dyrenes skyld, eller bytte ut noen måltid av helse og miljø hensyn: Her er mine beste tips!

Jeg har tatt utgangspunkt i det som lett kan finnes på vanlige butikker som Kiwi, Coop, Rema 1000. 

La oss begynne med det enkleste og mest åpenbare!

Melk!

Hvem fant på at vi mennesker skulle ha samme næringsbehov som en kalv? 

Hva du kan ha istedet?

-Havremelk, mandelmelk, rismelk. 

Havrefløte, soyafløte..med mer…

Bedre å drikke, bedre i kaffen, bedre i maten. Bedre for deg. 

Når det gjelder ost og smør;

-Prøv Synnøve Finden sin vegan gulost (kiwi) eller tofutti sin kremost (Coop) ingen jeg serverer det til merker forskjell. Og «smøremyk» -rapskokos smøret til Berit Nordstrand er supert! 

Mye bedre på skiva og for samvittigheten. 

Pleier du å spise yogurt til frokost?

-Alpro sin yogurt har mange smaker og valgmuligheter, og «yokos» til Berit Nordstand, yogurt av kokos er knallgodt! 

Tenker du at du vil savne is?

-Prøv Oatly sin salty caramel hazelnut blant andre gode smaker, og du er reddet!

Sjokolade? 

-Du finner en del gode alternativ i  «allergihylla» på vanlige butikker og MASSE digg på helsekost. 

Og noen kokesjokolader er «tilfeldigvis» veganske. 

Så over til kjøtt, det som veldig mange ønsker å redusere, av mange årsaker. 

-Da kan jeg anbefale Oumpf, det svenske merket med fantastisk konsistens og smak, det kan erstatte kjøtt/kylling i hvilken rett som helst. De har nydelig pizza også! 

Tofu har litt dårlig rykte, men de landene som bruker mye tofu har generelt god helse og helt fravær av visse sykdommer vi f.eks har mye av som spiser mye kjøtt, så ryktet er ganske ufortjent. 

Det kan tilberedes på utallige måter, du kan få det til å smake som både eggerøre og bacon, bare google «facon» og «scrambled tofu» som har du en erstatning for det folk flest ser ut til å slite mest med å kutte ut. Facon lages også lett av aubergine. 

«Hälsans kök» merket fins i frysedisken og kan erstatte kjøttdeig og pølser og nuggets og snitzel mm. Fine hvis du lager vegansk til barn, jeg serverer mine nevøer vegansk spagetti bolognese/ pizza /oumpf og poteter og grønnsaker, og det går ned på høykant. 

Linser og kikerter har også både konsistens og næringsinnhold aom egner seg for å erstatte kjøtt, og visste du at brokkoli har mer protein enn kjøtt?

Lurer du på hva du kan erstatte egg med i baking? 

Det er proteinet som gjør at det egner seg til baking, så du kan bruke sånn lake som kikertene er i, den fyller samme funksjon! 

Ellers er det bare å bruke alle de mange grønnsakene og fruktene som fins og bare go bananas, nesten bokstavelig talt. Og skal du teste helt vegansk, ta et B12 tilskudd, og alger er bra kilde til omega 3.

Om du vil gjøre én, fire eller alle disse tingene, så er det veldig bra bidrag! Fordi alle monner drar, og det du gjør betyr noe!  

Det er vi som må redde verden. 

Legg gjerne igjen en tilbakemelding 🙂

Kommentarer